Το τεστ της NASA: το εκπαιδευτικό σύστημα “μειώνει” τη φαντασία μας

Το τεστ της NASA: το εκπαιδευτικό σύστημα "μειώνει" τη φαντασία μας

Η NASA φιλοξενεί το πρώτο διαστημικό πρόγραμμα στον κόσμο και μερικούς από τους πιο ιδιοφυείς ανθρώπους στον πλανήτη. Η NASA επικοινώνησε με τους Dr. George Land και Beth Jarman για να δημιουργήσει ένα εξαιρετικά εξειδικευμένο τεστ. Το τεστ αυτό έπρεπε να παράσχει τα απαραίτητα μέσα για την αποτελεσματική μέτρηση του δημιουργικού δυναμικού των επιστημόνων και των μηχανικών. Έτσι το δίδυμο των επιστημόνων κατέληξε σε ένα ανορθόδοξο τεστ, βασισμένο στη διαδικασία της αποκλίνουσας σκέψης. Και τι είναι η αποκλίνουσα σκέψη; Είναι η δυνατότητα να εξετάσουμε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα και να προτείνουμε πολλαπλές λύσεις.

Η NASA έμεινε πολύ ευχαριστημένη με την αποτελεσματικότητα των δοκιμών, γεγονός που χαρακτήρισε το τεστ ως τεράστια επιτυχία. Αλλά οι Land και Jarman – οι οποίοι είχαν εξερευνήσει την έννοια της αποκλίνουσας σκέψης με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια πριν το τεστ – αποφάσισαν ότι ήθελαν να διερευνήσουν και να κατανοήσουν καλύτερα την πηγή της δημιουργικής σκέψης. Μπορεί η δημιουργική σκέψη να είναι γενετικό χαρακτηριστικό; Ή μήπως αποτελεί αποτέλεσμα της εμπειρίας ζωής; Ή μήπως εκπορεύεται από κάπου αλλού;

Επειδή το εξειδικευμένο τεστ των Land και Jarman, που δημιουργήθηκε για τη NASA, ήταν πολύ απλό, θα μπορούσε άνετα να εφαρμοστεί σε κάθε ηλικιακή ομάδα. Έτσι, οι δύο επιστήμονες “πειραματίστηκαν” πάνω σε 1.600 παιδιά ηλικίας μεταξύ 4 και 5 ετών και αποφάσισαν να μετρήσουν την πρόοδό τους. Τα αποτελέσματα της δοκιμής είναι σοκαριστικά!

Από τα 1.600 παιδιά που πήραν μέρος στη δοκιμασία, το 98% άγγιξαν τα επίπεδα μιας μεγαλοφυΐας! Ενθουσιασμένη από αυτά τα απίστευτα ευρήματα, η ομάδα των επιστημόνων αποφάσισε να μετατρέψει αυτό το τεστ σε διαχρονική μελέτη και να δώσει στην ίδια ομάδα παιδιών την ίδια δοκιμασία μετά από 5 χρόνια. Για άλλη μια φορά, τα ευρήματά τους ήταν αρκετά συγκλονιστικά, αλλά αυτή τη φορά για διαφορετικούς λόγους. Μόνο το 30% των συγκεκριμένων παιδιών, που πλέον φοιτούσαν στο δημοτικό σχολείο, μπόρεσαν να φτάσουν το αρχικό τους σκορ. Μιλάμε δηλαδή για μια τεράστια μείωση. Όταν, 5 χρόνια αργότερα, διεξήχθη και πάλι η ίδια μελέτη, η ίδια ομάδα παιδιών – μαθητές γυμνασίου – έριξε ακόμα περισσότερο το ποσοστό αγγίζοντας μόνο το 12% επιτυχίας!

Παρά τα ανησυχητικά αποτελέσματα, ο Land συνέχισε να ενδιαφέρεται για αυτή τη συναρπαστική μελέτη. Έτσι, αποφάσισε να διεξαγάγει την ίδια δοκιμή σε ενήλικες ηλικίας 25 ετών και άνω (με μέσο όρο ηλικίας 31 ετών). Μετά από πολυάριθμες μελέτες, αυτό που βρήκε ήταν ότι λιγότερο από το 2% όλων των ενηλίκων βαθμολογήθηκε σε επίπεδο μεγαλοφυΐας. Και για εκείνους που αμφισβητούν τη συνέπεια αυτών των αποτελεσμάτων – ή νομίζουν ότι μπορεί να είναι μεμονωμένες περιπτώσεις – τα αποτελέσματά της έχουν αναπαραχθεί περισσότερο από ένα εκατομμύριο φορές!

Το τεστ της NASA: το εκπαιδευτικό σύστημα "μειώνει" τη φαντασία μας

Το εκπαιδευτικό σύστημα “μειώνει” τη σκέψη μας

Οι συνέπειες αυτής της βαθιάς μελέτης είναι μάλλον αυτονόητες. Όλοι μας γεννιόμαστε με ικανότητες μιας δημιουργικής ιδιοφυΐας, αλλά όταν εντασσόμαστε στο σχολικό σύστημα, τα πράγματα παίρνουν την κατιούσα. Η συλλογιστική πορεία δεν είναι δύσκολο να κατανοηθεί. Το σχολείο είναι ένας θεσμός που (ιστορικά) έχει θεσπιστεί για να εξυπηρετεί (τελικά) τις ανάγκες της άρχουσας τάξης. Είτε πρόκειται για την αρχαία Σπάρτη, τη Γερμανική Πρωσία, ή για το πιο σύγχρονο βιομηχανικό αμερικάνικο σύστημα, η εκπαίδευση πάντα χρησίμευε ως «νόμιμο» μέσο πλύσης εγκεφάλου του κόσμου!

Βλέπετε, τα παιδιά αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή σε αυτό το διεφθαρμένο σύστημα. Οι “άγριες φαντασιώσεις” των ελίτ είναι έντονες. Τόσο έντονες που θεωρούν πως αν τα παιδιά αφεθούν ελεύθερα, θα οδηγηθούμε σε μια δημιουργική επανάσταση. Και μια τέτοια επανάσταση μπορεί να υπονομεύσει το μονοπωλιακό παιχνίδι της άρχουσας τάξης. Προκειμένου η λεγόμενη ελίτ να διατηρήσει την πολυτελή ζωής της – όπου συνεισφέρουν τα λιγότερα αλλά απολαμβάνουν τα μέγιστα – κάνει σαφές ότι τα παιδιά πρέπει να “κατηχούνται”. Και αυτή η κατήχηση γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να δέχονται και ακόμα καλύτερα να εξυπηρετούν το σύστημα της τεχνητής λειψυδρίας, της ατέλειωτης εκμετάλλευσης και των συνεχιζόμενων πολέμων.

Από που προέρχεται η δημιουργικότητα; Είναι πολύ αργά για να την πάρουμε πίσω;

Η δημιουργικότητα γεννιέται στο μυαλό. Και ειδικά η φαντασία. Τα καλά νέα είναι ότι, παρά τις προσπάθειες της άρχουσας τάξης, η φαντασία μπορεί μονάχα να κατασταλεί και όχι να σκοτωθεί. Και αυτό επειδή κάθε βράδυ, όταν πάμε για ύπνο, η φαντασία μας τονώνεται. Ως εκ τούτου, η δημιουργική μας δύναμη – η εσωτερική μας ιδιοφυΐα – απλά κοιμάται μέσα μας. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να την δώσουμε μια αναζωογονητική ένεση και να την αποκαταστήσουμε.

Το τεστ της NASA: το εκπαιδευτικό σύστημα "μειώνει" τη φαντασία μας

Πως μπορώ να ανακτήσω τη δημιουργικότητά μου;

Σύμφωνα με τον George Land, πρέπει να μάθουμε να κρίνουμε λιγότερο και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε περισσότερα. Πρέπει να γίνουμε λιγότερο επικριτικοί αλλά περισσότερο περίεργοι. Ο ίδιος αναφέρει επίσης, ότι ο φόβος και το άγχος είναι εξαιρετικά αρνητικοί παράγοντες.

Μερικοί από τους καλύτερους τρόπους αντιμετώπισης αυτής της εξασθένησης είναι να συμμετέχουμε σε πρακτικές όπως η γιόγκα, ο διαλογισμός και η σωματική άσκηση. Με αυτό το τρόπο βοηθάμε στην άμβλυνση του άγχους και ενισχύουμε τη διαδικασία της νευρογένεσης (δημιουργία νέων εγκεφαλικών κυττάρων). Η διατροφή διαδραματίζει επίσης σημαντικό ρόλο στη διανοητική δύναμη και τη γενική ευημερία. Περίπου το 10% της σεροτονίνης (χημική ουσία που ηρεμεί το σώμα και βοηθά στη ρύθμιση της διάθεσης) παράγεται στον εγκέφαλο ενώ το υπόλοιπο 90% παράγεται στο στομάχι!

Το άλλο που μπορούμε να κάνουμε είναι να αμφισβητήσουμε ολόκληρο το σύστημα των πεποιθήσεων μας. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι η οποιαδήποτε προσωπική μας άποψη, είναι εν μέρει – αν όχι παντελώς – το αποτέλεσμα κάποιας μορφής πολιτιστικής ή κοινωνικής διόγκωσης. Και μπορεί να πιστεύουμε ότι τα γνωρίζουμε όλα ή έστω αρκετά αλλά στην ουσία όλοι μας αγνοούμε κάτι. Κάθε μέρα, κάθε λεπτό καλούμαστε να επιλύσουμε τα προβλήματα της ζωής μας. Μάλιστα, έχουμε ακόμα πολλά να ανακαλύψουμε και να διερευνήσουμε. Η μάθηση είναι ένα ταξίδι χωρίς τέλος. Γι ‘αυτό, να είστε ταπεινοί και περίεργοι.

Πρέπει επίσης να αναπτύξουμε μια έντονη ευαισθησία για το εξωτερικό μας περιβάλλον. Είναι καλό να αποφεύγουμε τους στενόμυαλους ανθρώπους. Πρέπει να σταματήσουμε να παρακολουθούμε τηλεοπτικούς σταθμούς που μεταδίδουν μόνο εκφοβιστικά μηνύματα ή να μας απασχολούν τα κουτσομπολιά των διασημοτήτων. Πρέπει να σταματήσουμε να παρακολουθούμε τηλεοπτικές εκπομπές και μουσικά βίντεο clips που ενισχύουν ηλίθια στερεότυπα και τον “ρηχό” τρόπο ζωής. Η φαντασία μας είναι το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο που μπορούμε να καλλιεργήσουμε.

Και να θυμάστε ότι: αυτό το σύστημα έχει χτιστεί πάνω στη φαντασία μας. Τα χρήματα έχουν φανταστική αξία. Η κυβέρνηση έχει φανταστική εξουσία. Και έχουμε φανταστικά όρια. Αν θέλουμε να αλλάξουμε τα πράγματα, πρέπει να ξεκινήσουμε με τη φαντασία.

“Είστε πιο ισχυροί από ότι νομίζετε και φοβούνται την ημέρα που θα το ανακαλύψετε!”

 

Μετάφραση από themindunleashed.com